سوءظن از آثار ضعف نفس و جبن است.
يا أيها الذين آمنوا اجتنبوا كثيرا من الظن إن بعض الظن إثم؛[1]
اى كسانى كه ايمان آوردهايد از بسيارى از گمانها بپرهيزيد؛ زيرا به راستى بعضى از گمانها گناه است.
و ظننتم ظن السوء و كنتم قوما بورا؛[2]
و گمان بد برديد و گروه تباه زده شديد.
امام صادق عليه السلام مىفرمايد:
ضع امر اخيك على احسنه حتى يأتيك ما يغلبك منه و لا تظنن بكلمة خرجت من اخيك سوء و انت تجد لها فى الخير محملا[3]؛ كار برادر دينى را حمل بر صحت و توجيه كن، تا اندازهاى كه ظن غالب (مثلا 80 درصد) از بدى او براى تو ثابت شود و از سخنى كه از او شنيدى، حتما گمان بد نبر؛ تا مىتوانى محمل صحيح براى آن پيدا كن.
شايد بدى سوءظن از اين جهت باشد كه اسرار دل را، جز علام الغيوب- خداى تعالى- كسى نمىداند.
در ضمن، چون شيطان لعين هميشه انسان را وسوسه و وادار به سوءظن مىنمايد، لذا مؤمن نبايد كارى كند كه مورد سوءظن و گمان بد قرار گيرد؛ چنانكه پيامبر گرامى فرموده اند:
اتقوا مواقع التهم[4]؛ از جاهايى كه مورد تهمت قرار مىگيريد بپرهيزيد.
امير المؤمنين عليه السلام مىفرمايد:
من عرض نفسه للتهمه فلا يلومن من اسآء الظن به[5]؛
كسى كه خود را در معرض تهمت قرار دهد، به راستى ملامت نكند كسى را كه به او گمان بد برده است.
و در حديث وارد شده كه رسول خدا صلى الله عليه و آله با همسر خود، صفيه، دختر حى بن اخطب، (كنار درب مسجد النبى) سخن مىگفت؛ مردى از انصار از آنجا مىگذشت؛ حضرت او را صدا زد و فرمود: فلانى، اين همسر من صفيه است. عرض كرد: يا رسول الله، مگر ما جز گمان نيك نسبت به شما مىبريم؟ فرمود:
ان شيطان يجرى من ابن آدم مجرى الدم فخشيت ان يدخل عليك[6]؛ شيطان به راستى هم چون خون در انسان جريان دارد، ترسيدم در تو نيز اثر بگذارد.
[1] ( 1). سورهى حجرات، آيهى 12.
[2] ( 2). سورهى فتح، آيهى 12.
[3] ( 3). اصول كافى، ج 2، ص 362.
[4] ( 4). جامع السعادات، ج 1، ص 253.
[5] ( 5). همان، و نهج البلاغه، محمد عبده، ج 2، ص 177، ح 159.
[6] ( 1). جامع السعادات، ج 1، ص 253.
برچسب : نویسنده : akhlagh1a بازدید : 174