همه احاديث امامان اهلبيت براساس مبانى اخلاقى و مكارم انسانى استوار است و هركس مطلبى را به آنها نسبت دهد كه با اصول اخلاقى و اهداف انسانى سازگار نباشد به آنها تهمت زده است.
امام صادق عليه السلام در اين رابطه مىفرمايد:
(ان لكلامنا حقيقة، عليه لنورا، فما لا حقيقة له و لا نور فذلك قول الشيطان)؛
«براى گفتار ما حقيقت و نورانيتى هست، آنچه نور و حقيقت نداشته باشد سخن شيطان است.»
آنگاه امام صادق عليه السلام دليل حقيقت و نورانيت احاديث وارده از امامان اهلبيت عليه السلام را چنين بيان مىفرمايد:
«ما نمىگوئيم كه فلانى چنين گفت و فلانى چنان، بلكه ما مىگوئيم:
خداوند چنين فرمود و رسول خدا چنان فرمود. سخن من سخن پدرم مىباشد، سخن پدرم سخن پدرش مىباشد، سخن او سخن پدرش امام حسين است، سخن او سخن برادرش امام حسن است، سخن او سخن پدرش امير مؤمنان است، سخن امير مؤمنان سخن رسول خدا صلى الله عليه و آله است، و سخن رسول خدا سخن خداى تبارك و تعالى است.»
حقيقتى كه امام صادق عليه السلام در اين حديث بيان مىفرمايد، تعارف نيست بلكه بيان واقعى است، و قرآن كريم نيز بر اين واقعيت در آيه تطهير اشاره فرموده است:
(إنما يريد الله ليذهب عنكم الرجس أهل البيت و يطهركم تطهيرا)؛
«خداوند اراده كرده است كه هر نوع پليدى را از شما اهلبيت دور سازد و شما را پاك و پاكيزه گرداند.»[1]
احاديث رسول اكرم صلى الله عليه و آله نيز اين حقيقت را بيان مىكند، آنجا كه مىفرمايد:
(تركت فيكم الثقلين: كتاب الله و عترتى اهل بيتى؛)
«در ميان شما دو امانت گرانبهايى گذاشتم كه يكى كتاب خدا و ديگرى عترت و اهلبيتم مىباشد.»[2]
بررسى تاريخ درخشان اهلبيت نيز حقيقت فوق را اثبات مىكند و هر پژوهشگر با انصافى را قانع مىسازد كه آنها معدن دانش و فضيلت، اسوههاى شرف و تقوى، مشعلهاى نجات و هدايت و آويزههاى متين و مورد اطمينان هستند، و هر دانشمند با انصافى تاريخ زندگى آنها را بخواند خود را در برابر عظمت جد بزرگوارشان حضرت رسول اكرم صلى الله عليه و آله احساس مىكند.[3]
[1] ( 1)- احزاب، آيه 33.
[2] ( 2)- منابع حديث ثقلين را در كتاب« دلائل الصدق» از مرحوم مظفر و كتاب« فضائل الخمسة من الصحاح الستة»
[3] مغنيه، محمدجواد، معيارهاى اخلاقى در فقه امام جعفر صادق (عليه السلام)، 1جلد
برچسب : نویسنده : akhlagh1a بازدید : 265